Fatsoenlijk adverteren
Iris van Dijk
4 min lezen
Wie aandacht wil vragen voor volwassen thema's, staat voor een uitdaging. Onze online goden zijn onverbiddelijk als het gaat over bloot, leed en bloot leed. Ook in de echte wereld kunnen deze onderwerpen – of hoe ze worden afgebeeld – vaak op verzet rekenen. Hoe voer je dan toch campagne voor veilig vrijen, borstkankeronderzoek of tegen huiselijk geweld? Ik zette 10 voorbeeldige blikvangers voor je op een rij.
Adverteren met goed fatsoen
18+ voor alle leeftijden
Blog · 4 min lezen
❗️Deze blog bevat content die confronterend kan zijn voor slachtoffers van onder andere (seksueel) geweld.
Plates, VBBB
Maak je borst maar nat voor de Vereniging Begeleiden en Bevordering Borstvoeding (VBBB). Sinds 1993 zet deze Vlaamse vereniging zich in voor de normalisering van borstvoeding; ze oefent druk uit op de overheid en ondersteunt ouders met persoonlijke begeleiding.
Het beeld van een rond bord op een ovale tafel, wekt duidelijk de suggestie van een borst en tepel.
Agency: DDB, 2021 / Bron: Ads of the World
Poor Swimmers, Ash
Mannen die roken ontwikkelen sneller een erectie-stoornis, hebben minder spermacellen en het zaad presteert ook nog eens minder goed.
De zwemmers, hier afgebeeld met lucifers, zijn bij voorbaat al opgebrand. Weet wat je in de as legt!
Agency: Clear, 2004 / Bron: Flickr
Vrouwenbesnijdenis is een schending van mensenrecht waar stamouderen, vaders en dokters geld aan verdienen. Dat gebeurt over de rug van jonge meiden en vrouwen, die de rest van hun leven last houden van deze verminking. Tenminste, als ze niet overlijden aan de gevolgen.
In deze reeks beelden wordt slim gebruikgemaakt van klassieke portemonneetjes. Met de stoffen binnenkant wordt de vorm van een vagina gesuggereerd, die met grove stiksels is 'gecorrigeerd'.
Agency: Jono Paull, 2017 / Bron: Ads of the World
The Price of FGM, 28 Too Many
Your Life, Citizens Against Spouse Abuse (CASA)
'The pain isn't only measured in bruises and welts, we know.' Alledaagse voorwerpen vertellen het verhaal van een vrouw die niet goed behandeld wordt. Zonder blauwe plekken en striemen te tonen, scheppen deze foto's zo toch een helder beeld van wat hier gaande is.
Agency: Brandon Advertising, 2007 / Bron: Flickr
Untie Yourself, Anusol
Vroeg of laat krijgt iedereen ermee te maken: aambeien. Met de zalf van Anusol laat je die ballon weer leeglopen en vervliegt dat opgeblazen gevoel.
School: Habetzefer, 2019 / Bron: Ads of the World
Any Plans Tonight, Manchester City Council
De Manchester City Council voorziet lokale jongeren van gratis condooms. Het interne ontwerpteam illustreerde hiervoor een reeks posters, waar een dirty mind meer achter kan zoeken.
Agency: In-house Manchester City Council, 2012 / Bron: Cargo Collective
It's Time to Grow Up, Gov. South Australia
In Australië vinden ze het maar kinderachtig als je beschonken achter het stuur kruipt. Wees volwassen en neem je verantwoordelijkheid, is daarom de boodschap van deze campagne. Bovendien toont de casting mooi dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen mannen, vrouwen of opleidingsniveau. De toevoeging van een gekleurd persoon zou de representatie nog inclusiever maken.
Agency: Clemenger BBDO, 2014 / Bron: Grant Navin, Behance
Wear It With Confidence, TENA
Incontinentie is een veelvoorkomend gevolg van bestraling bij prostaatkanker. Om de absorberende boxers van Tena te promoten gaan deze heren, allen 'prostate cancer survivor', spreekwoordelijk met de billen bloot. Hiermee wordt niet alleen het ondergoed, maar ook de normalisering van urineverlies én de Prostate Cancer Foundation onder de aandacht gebracht. Dapper!
Agency: Dig x The Pool Collective, 2022 / Bron: Campaign Brief
Coming of Age, Breast Cancer Foundation
Bij borstkanker denk je niet snel aan twenty-somethings, terwijl vrouwen vanaf hun 18e steeds meer risico lopen om de ziekte te ontwikkelen. Deze campagne roept jonge vrouwen op om regelmatig zelf de borsten te controleren op afwijkingen, onder de paraplu van 'coming of age'-activiteiten zoals autorijden en uitgaan.
Agency: DDB Group, 2018 / Bron: D&AD
18 ans, The Voir
We sluiten de lijst met een verandering van spijs: de printcampagne voor de 18e publicatie van de Voir restaurantgids. Toen de gids in 2014 volwassen werd, kon het creatieve team haar geluk niet op. Het resultaat is een reeks beelden die tot de verbeelding spreekt. Nobel noch netjes, maar wel erg creatief.
Agency: Publicis, 2013 / Bron: Ads of the World
Op het eerste gezicht lijkt de tekst in deze campagnes onbelangrijk. Het zijn de foto's en kleurrijke illustraties die de aandacht grijpen, taal speelt hierin een kleine rol. Toch is de copy ontzettend belangrijk. Het plaatst de beelden in context en maakt een samenhangend geheel van het concept en de visuals. Of deed een ballonknoopje jou altijd al aan aambeien denken? Nou, nu wel!
Benieuwd naar de beeldspraak die we voor jou kunnen inzetten? Als jij nou daad bij woord voegt, dan voeg ik woord bij daad.