Fatsoenlijk adverteren

4 min lezen

Wie aandacht wil vragen voor volwassen thema's, staat voor een uitdaging. Onze online goden zijn onverbiddelijk als het gaat over bloot, leed en bloot leed. Ook in de echte wereld kunnen deze onderwerpen – of hoe ze worden afgebeeld – vaak op verzet rekenen. Hoe voer je dan toch campagne voor veilig vrijen, borstkankeronderzoek of tegen huiselijk geweld? Ik zette 10 voorbeeldige blikvangers voor je op een rij.

Adverteren met goed fatsoen

18+ voor alle leeftijden

Blog · 4 min lezen

❗️Deze blog bevat content die confronterend kan zijn voor slachtoffers van onder andere (seksueel) geweld.

Plates, VBBB

Maak je borst maar nat voor de Vereniging Begeleiden en Bevordering Borstvoeding (VBBB). Sinds 1993 zet deze Vlaamse vereniging zich in voor de normalisering van borstvoeding; ze oefent druk uit op de overheid en ondersteunt ouders met persoonlijke begeleiding.

Het beeld van een rond bord op een ovale tafel, wekt duidelijk de suggestie van een borst en tepel.

drie posters van een tafel met een bord erop in huidskleuren
drie posters van een tafel met een bord erop in huidskleuren

Agency: DDB, 2021 / Bron: Ads of the World

Poor Swimmers, Ash

Mannen die roken ontwikkelen sneller een erectie-stoornis, hebben minder spermacellen en het zaad presteert ook nog eens minder goed.

De zwemmers, hier afgebeeld met lucifers, zijn bij voorbaat al opgebrand. Weet wat je in de as legt!

Poster van opgebrande lucifers in lichtblauwe asbak
Poster van opgebrande lucifers in lichtblauwe asbak

Agency: Clear, 2004 / Bron: Flickr

Vrouwenbesnijdenis is een schending van mensenrecht waar stamouderen, vaders en dokters geld aan verdienen. Dat gebeurt over de rug van jonge meiden en vrouwen, die de rest van hun leven last houden van deze verminking. Tenminste, als ze niet overlijden aan de gevolgen.

In deze reeks beelden wordt slim gebruikgemaakt van klassieke portemonneetjes. Met de stoffen binnenkant wordt de vorm van een vagina gesuggereerd, die met grove stiksels is 'gecorrigeerd'.

Drie posters van portemonnees in huidskleuren
Drie posters van portemonnees in huidskleuren
Twee posters van portemonnees in huidskleuren
Twee posters van portemonnees in huidskleuren

Agency: Jono Paull, 2017 / Bron: Ads of the World

The Price of FGM, 28 Too Many

Your Life, Citizens Against Spouse Abuse (CASA)

'The pain isn't only measured in bruises and welts, we know.' Alledaagse voorwerpen vertellen het verhaal van een vrouw die niet goed behandeld wordt. Zonder blauwe plekken en striemen te tonen, scheppen deze foto's zo toch een helder beeld van wat hier gaande is.

Twee kaarten met een unheimliches sfeer
Twee kaarten met een unheimliches sfeer

Agency: Brandon Advertising, 2007 / Bron: Flickr

Poster van rode balon met knoop erin
Poster van rode balon met knoop erin

Untie Yourself, Anusol

Vroeg of laat krijgt iedereen ermee te maken: aambeien. Met de zalf van Anusol laat je die ballon weer leeglopen en vervliegt dat opgeblazen gevoel.

School: Habetzefer, 2019 / Bron: Ads of the World

Any Plans Tonight, Manchester City Council

De Manchester City Council voorziet lokale jongeren van gratis condooms. Het interne ontwerpteam illustreerde hiervoor een reeks posters, waar een dirty mind meer achter kan zoeken.

Drie posters met illustraties van een microfoon, bowlingpin en gitaar
Drie posters met illustraties van een microfoon, bowlingpin en gitaar

Agency: In-house Manchester City Council, 2012 / Bron: Cargo Collective

It's Time to Grow Up, Gov. South Australia

In Australië vinden ze het maar kinderachtig als je beschonken achter het stuur kruipt. Wees volwassen en neem je verantwoordelijkheid, is daarom de boodschap van deze campagne. Bovendien toont de casting mooi dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen mannen, vrouwen of opleidingsniveau. De toevoeging van een gekleurd persoon zou de representatie nog inclusiever maken.

Drie campagne posters over rijden onder invloed met kinderen
Drie campagne posters over rijden onder invloed met kinderen

Agency: Clemenger BBDO, 2014 / Bron: Grant Navin, Behance

Twee campagne posters over rijden onder invloed met kinderen
Twee campagne posters over rijden onder invloed met kinderen

Wear It With Confidence, TENA

Incontinentie is een veelvoorkomend gevolg van bestraling bij prostaatkanker. Om de absorberende boxers van Tena te promoten gaan deze heren, allen 'prostate cancer survivor', spreekwoordelijk met de billen bloot. Hiermee wordt niet alleen het ondergoed, maar ook de normalisering van urineverlies én de Prostate Cancer Foundation onder de aandacht gebracht. Dapper!

Drie zwart-wit affiches van oudere mannen met prostaatkanker in ondergoed
Drie zwart-wit affiches van oudere mannen met prostaatkanker in ondergoed

Agency: Dig x The Pool Collective, 2022 / Bron: Campaign Brief

Coming of Age, Breast Cancer Foundation

Bij borstkanker denk je niet snel aan twenty-somethings, terwijl vrouwen vanaf hun 18e steeds meer risico lopen om de ziekte te ontwikkelen. Deze campagne roept jonge vrouwen op om regelmatig zelf de borsten te controleren op afwijkingen, onder de paraplu van 'coming of age'-activiteiten zoals autorijden en uitgaan.

Agency: DDB Group, 2018 / Bron: D&AD

Drie roze posters met illustraties van roken, cocktails en autorijden
Drie roze posters met illustraties van roken, cocktails en autorijden

18 ans, The Voir

We sluiten de lijst met een verandering van spijs: de printcampagne voor de 18e publicatie van de Voir restaurantgids. Toen de gids in 2014 volwassen werd, kon het creatieve team haar geluk niet op. Het resultaat is een reeks beelden die tot de verbeelding spreekt. Nobel noch netjes, maar wel erg creatief.

Agency: Publicis, 2013 / Bron: Ads of the World

Drie affiches met vlees, deeg en een oester
Drie affiches met vlees, deeg en een oester
Twee affiches met deeg en een oester
Twee affiches met deeg en een oester

Op het eerste gezicht lijkt de tekst in deze campagnes onbelangrijk. Het zijn de foto's en kleurrijke illustraties die de aandacht grijpen, taal speelt hierin een kleine rol. Toch is de copy ontzettend belangrijk. Het plaatst de beelden in context en maakt een samenhangend geheel van het concept en de visuals. Of deed een ballonknoopje jou altijd al aan aambeien denken? Nou, nu wel!

Benieuwd naar de beeldspraak die we voor jou kunnen inzetten? Als jij nou daad bij woord voegt, dan voeg ik woord bij daad.

Beeld en spraak